Mivel Németországból kell kb. 1-2 hét, hogy megérkezzen a csomag, ezért kicsit mélyebben beleástam magam a B-Uhr történetébe, mert azon kívül, hogy bombázó repülőgépeken használták, túlzottan sok mindent nem tudtam róla. Ehhez óriási segítség volt Dr. Konrad Knirim - Militäruhren című könyve, melyet sokan a katonai órák bibliájának is hívnak, és amely a több mint 600 oldalas, színes nagyméretű képekkel illusztrált terjedelméből 22 oldalon angol és német nyelven foglalkozik ezzel a típussal.
via Knirim
Általánosságban elmondható, hogy a Luftwaffe számára gyártott alkatrészek vagy műszerek a meghatározott feltételek alapján ún. FL azonosítóval rendelkeztek. Nem volt ez másképpen Beobachtungsuhroknál az FL23883 azonosítóval, vagy pl. a Borduhroknál sem. Ez utóbbiak a fedélzeti órák, mint pl. a Messerschmitt BF109 vadászrepülő Junghans J30-asa, amit az FL23885 számon tartottak nyilván.
Az FL "Fliegnummer"-t, azaz repülő azonosítószámot jelent, az öt számjegyből az első kettő a műszer főtípusát, azaz jelen esetben a 23 az órákat jelentette, a 883 pedig a Reichsinstitut Deutsche Seewarte teszthivatala által meghatározott altípusra jellemző szám, ami a B-Uhroknál navigátor kronométer karórát jelent. A Seewarte alá rendelt hamburgi Chronometerprüfungsinstitut egyébként időről időre versenytesztelte is a különböző gyártók szerkezeteit. A tesztgyőztes cégek lényegesebben magasabb piaci árakra számíthattak versenytársaiknál a kronométereik értékesítése során.
FL23883 kritériumok:
Az alapelvet talán az Óra Klinika fogalmazta meg legtalálóbban: "nem egy időmérő ékszerrel, hanem egy időmérésre szolgáló szerszámmal van dolgunk"
- Nagy, robusztus kivitel. Ez a tulajdonság a magassági kihívások során megkönnyítette a személyzet számára az egyszerű leolvasást. A szabvány tok átmérő korona nélkül mérve 55mm. A tokoknak ezeken túlmenően nem voltak különösebb minőségi követelményei, készültek acélból, és galvanizált rézből (ennek később sajnos még esetemben nagy jelentősége lesz), de a háború előrehaladtával főleg a nyersanyaghiány miatt már egyre silányabb minőségű lett a tokozás.
- Kronométer pontosság. A kronométer tanúsítvánnyal ellátott órákat napjainkban nagyon alapos tesztnek alávetve, napi -4/+6mp napi járáseltérésre szabályozzák be. A vizsgálat több pozícióban méri a pontosságot annak érdekében, hogy ne csak "állásában" legyen pontos az óra, hanem a mindennapos használat során is. Nem volt ez másképpen a '40-es évek B-Uhrjaival sem. A méréseket a Seewarte végezte, 6 pozícióban teszteltek, és három különböző hőmérsékleten. Ez utóbbi szintén fontos tényező volt ezeknél az óráknál, hiszen hiába volt meg a pontosság a hamburgi tesztközpont mérőlaborjában akár több pozícióban is 22 fokban, ha használat közben 7-8ezer méteren akár mínusz 50 fok is lehetett a repülőgépen. Ezért aztán a hőtágulási problémák a kiküszöbölésére - ami leginkább a billegőnél okoz gondot - a szabvány részévé tették azt, hogy a billegőkoszorú csakis bimetál anyagból készülhetett.
- Breguet hajszálrugó. A billegő kiegyensúlyozottságát - ezáltal a pontosságot - nagyban javítja ez a megoldás (jobbra), ugyanis a módosított véggörbe miatt a rugó tömegközéppontja a lengés során sokkal inkább középen marad a hagyományos kialakításhoz (balra) képest.
- Nagy, robusztus kivitel. Ez a tulajdonság a magassági kihívások során megkönnyítette a személyzet számára az egyszerű leolvasást. A szabvány tok átmérő korona nélkül mérve 55mm. A tokoknak ezeken túlmenően nem voltak különösebb minőségi követelményei, készültek acélból, és galvanizált rézből (ennek később sajnos még esetemben nagy jelentősége lesz), de a háború előrehaladtával főleg a nyersanyaghiány miatt már egyre silányabb minőségű lett a tokozás.
- Kronométer pontosság. A kronométer tanúsítvánnyal ellátott órákat napjainkban nagyon alapos tesztnek alávetve, napi -4/+6mp napi járáseltérésre szabályozzák be. A vizsgálat több pozícióban méri a pontosságot annak érdekében, hogy ne csak "állásában" legyen pontos az óra, hanem a mindennapos használat során is. Nem volt ez másképpen a '40-es évek B-Uhrjaival sem. A méréseket a Seewarte végezte, 6 pozícióban teszteltek, és három különböző hőmérsékleten. Ez utóbbi szintén fontos tényező volt ezeknél az óráknál, hiszen hiába volt meg a pontosság a hamburgi tesztközpont mérőlaborjában akár több pozícióban is 22 fokban, ha használat közben 7-8ezer méteren akár mínusz 50 fok is lehetett a repülőgépen. Ezért aztán a hőtágulási problémák a kiküszöbölésére - ami leginkább a billegőnél okoz gondot - a szabvány részévé tették azt, hogy a billegőkoszorú csakis bimetál anyagból készülhetett.
- Breguet hajszálrugó. A billegő kiegyensúlyozottságát - ezáltal a pontosságot - nagyban javítja ez a megoldás (jobbra), ugyanis a módosított véggörbe miatt a rugó tömegközéppontja a lengés során sokkal inkább középen marad a hagyományos kialakításhoz (balra) képest.
- Billegő stop funkció. Ezalatt azt kell érteni, hogy a korona mutatóállítás pozícióba állításával az óraszerkezetnek - ezáltal a mp. mutatónak is - meg kellett állnia. Így lehetővé vált az, hogy bevetés előtt az egyes repülőgépek navigátorai a hamburgi Sternwarte által meghatározott pontos idővel szinkronba hozzák a karóráikat. Az alábbi képen éppen a rádiójelben érkező pontos időhöz állítja be a személyzet a navigátor órákat.
via Knirim
A stop funkcióra a Laco megoldását a következő képen a pirossal jelölt kis alkatrész jelenti, ami egy karos-tengelyes mechanizmussal kapcsolódik a felhúzótengelyhez/koronához. A beállítás során a lemezke csak annyira mozdul a billegőkoszorú felé, hogy az éppen hozzáérjen, ezáltal megállítva a koszorút annak mozgásában. Ezen a képen nagyon szépen látszik a bimetál kritérium gyakorlati megvalósítása is, ugyanis ha megnézzük a billegőkoszorút, akkor látszik, hogy amíg a külső része aranyozott sárgaréz anyagból készült, addig a belső része acél.
- Antimagnetic kivitel. Az acél alkatrészek esetleges felmágneseződése komoly hatással van a pontosságra, ezért feltétel volt, hogy az óra működését mágneses mező ne befolyásolja.
- Számlap és mutatók.
A korai darabok még úgynevezett drückeres (nyomógombos) kivitelű mutatóállítással, és még fehér számlappal is készültek. Alább egy ilyen nagyon ritka A. Lange&Söhne típus látható. Ezek között még előfordult 900-as ezüsttokos darab is.
via Knirim
Később már csak kizárólag fekete számlappal és kékített perc-, ill. óramutatókkal készültek a B-Uhrok. A másodperc mutatók kizárólag centrálos kivitelűek lehettek. Két számlap típust határoztak meg, viszont a Type B-nek volt egy kissé eltérő variánsa is, a Type B-1.

Type A (Baumuster A) via Kai Patzold
Type B (Baumuster B) via Ebay
Type B-1 via Ebay
A gyártók.
1935-től a '30-as évek végéig csak az A. Lange&Söhne gyártott B-Uhrt, de mivel közel se rendelkezett a Reichs-Luftfahrtministerium (RLM) megrendeléseinek megfelelő számú kapacitással, így muszáj volt újabb óragyárakat is megbízni a gyártással. Ezért aztán a minisztérium standard műszaki kritériumokat fogalmazott meg az óragyártók felé (előző bekezdés) annak érdekében, hogy a légierő bombázó/felderítő repülőgépeinek navigátorai számára kronométer minősítésű karórákat tudjon biztosítani. Így a Lange mellett további négy nagy gyártóval szerződött az RLM, azonban nagyon sok cég működött együtt a gyártókkal akár alkatrész beszállítás, akár tokozás terén. A Lange partnere volt többek közt a Deiter-Essen, a Felsing-Berlin, a Fischer&Trabant-Pforzheim (ez a Trabant nem az a Trabant), Oskar Steinbiss-Gmünd, de még a Karlsteini Órásiskola is.
Balra fent: Lange, jobbra fent: Laco, középen az IWC, balra lent: Wempe, jobbra lent: Stowa. (via IWC Collectors forum)
A 2012. évi C. tv. 332.§-ának tényállását ez a 28 másodperces videó tökéletesen szemlélteti:
A btk.
332.§-a egyébként a közösség elleni uszítás szabályait taglalja😄 - via Superlative Time
A beépített szerkezetek.
- A. Lange&Söhne: Házon belül gyártott Cal. 48.1. A gyártott darabszám: 6904. A képen éppen egy Felsing tokozású Lange látható.
- Laco (Lacher&Co, Pforzheim): Házon belül gyártott aranyozott Durowe D5 (Deutsche Uhren-Roh-Werke). Kb. 6500db készült belőle.
via uhren-hidding.de
Engedtessék meg egy kis szubjektivitás, nekem ez a szerkezet tetszik a legjobban. Egyszerűen gyönyörű a kidolgozása. Vörösaranyozott komponensek tömkelege. És milyen jól néz már ki a kilincskerék és a kis felhúzókerék finishe is! Na jó, azért a Lange megoldása se csúnya. De ha még egy finomszabályzót* is rádobták volna a D5-re, akkor műszakilag is egyértelműen vitte volna a pálmát. Az ötből egyik gyártó se használt ennyi fedőkövet: a gátkereket és horgonyt is mindkét oldalról fedték.
*update: valaki megoldotta a problémát okosban😁
Íme két robbantott ábra a Laco által beépített szerkezetről, mely nagyon sokat segített az én hibás és sérült órám restaurálása során:
Asztali dísszé alakított, akrilba öntött D5. Átérzem a helyzetet, sírógörcs. Azért a tulajnak csodával határos módon jó pár alkatrészt sikerült megmentenie:
A 2009-es Baselworldre a Laco 90%-ban eredeti D5 alkatrészekből készített egy 20db-ra limitált kismásodperckörös Marine zsebóra sorozatot, az akkori ár darabonként 7900 Euró volt.
- IWC (International Watch Company): Aranyozott IWC Cal. 52SC (egészen pontosan 52T-19 H6 S.C.), melyből mindösszesen 1200db készült, és amiből 1000db-ot kaptak a B-Uhrok. Emiatt - na meg a brand neve miatt - ez a legkeresettebb, egyben a legdrágább típus az összes közül. Ezt már szó szerint csak örökölni lehet, néhány eladó darabot láttam csak eddig belőle. A legutóbbit valami 60 ezer Euro környékén kínálták.
- Stowa (Walter Storz, Pforzheim): 20 köves genfi csíkos finomszabályozós svájci Unitas cal. 2812. A gyártott darabszám: 6573
- Wempe (Chronometerwerke Hamburg): A Stowához hasonlóan a Wempe is svájci szerkezetet tokozott, mégpedig a Revue Thommen cal. 31-et - aranyozott kivitelben.
via FB - Military Watches (issued Only) / Egon Baatz
Wempe tok és szíj tervek Lange és Durowe szerkezetes B-Uhrok részére - via Knirim
Végül készültek nagyon kis darabszámban Wempe - Valjoux c.61. - Minerva c.19-9 CH kronográf, továbbá Lange Waffen-SS számlapos modellek is (ez utóbbiból az alábbi számlán összesen 22db szerepel), viszont ezek drágábbak is voltak az alapmodelleknél. A számla leírás része alapján 360RM volt a darabár. Feltűnik továbbá az is, hogy a perc skálát belső körön tükrözve is rányomták a számlapra. Ennek az az oka, hogy ezt a modifikációt nem felderítőgépekre, vagy bombázókra gyártotta a Lange, hanem a "Meßbatterie" projekt volt a célfelhasználás, amit egyébként az "M-B" felirat hivatott jelezni. De mi is volt ez a projekt? Nos tükörfordításban a szó "teszt tüzérséget", vagy valami hasonlót jelent. Lényeg, hogy a Wernher von Braun vezette peenemündei V1-V2 szárnyas rakéták titkos tesztelési folyamata során a tükrös szextáns műszer kiegészítő eszközeként használták ezt a modifikációt. Továbbá igen gyakran előfordult, hogy magasrangú SS vezetőknek adták ajándékba ezt a típust. Mondjuk utóbbiak viselni nem valószínű, hogy viselték az órát, mivel ez a verzió nem a szabvány 55mm-es tokmérettel rendelkezett, hanem a már szinte vekker méretnek számító hatalmas 65mm-el! Mindazonáltal nagy bizonyossággal elmondható, hogy ilyen működő darabot legfeljebb Gyevjatajev elvtárs láthatott '45 elején a Balti-tengeri Usedom szigetéről történt legendás szökése közben, annyira ritka😂. *Update: közben találtam egy eladó darabot belőle. Kapaszkodjatok meg, a meghirdetett ár: 260.000 Euro. Kissé elvesztem a forintra váltás során a nullákban.
via Knirim
De ha már az árnál tartunk. A Knirim könyvben arra is választ kapunk, hogy mennyibe került akkoriban egy "alap" B-Uhr. Egy eredeti 1941-ből származó 100db-os RLM Lange megrendelőlap tanulsága szerint a darabár akkor 232RM volt. 1 Reichsmark mai árfolyamon kb. 8USD, ami forintosítva ~ 800.000Ft. Akkoriban se volt azért ez olcsóság, na.
Helymeghatározás a B-Uhrral.
A navigátor óra használata szorosan összefüggött - a Kadlec AK39 iránytű mellett - a megfigyelő személyzet másik tagja által kezelt FL23750 azonosítójú DeTeWe gyártmányú "Libellen-Oktant" oktáns készülék, vagy az SKS 3D típusú "Seekreiselsextant" elnevezésű szextáns műszer használatával. Érdekes, hogy ez utóbbi műszernek nem volt FL azonosítója. Ahogy olvasgattam a fórumokat valószínűleg azért, mert ezt a műszert elsősorban U-bootokon használták tengeri helymeghatározásra. Az alábbi képen egy DeTeWe oktánssal és B-Uhrral navigál a repülőgép személyzete.

via Knirim
B-Uhr az 1969-es Angliai Csata c. filmben
A csillagászati navigáció.
A GPS nélküli helymeghatározásához két adatra van szükségünk: a földrajzi szélességre és hosszúságra. De mi is az a szextáns? A szextáns egy navigációhoz használt kéttükrös szögmérő eszköz, amellyel égitestek helyzetét lehet mérni egymáshoz vagy a horizonthoz viszonyítva.
A földrajzi szélesség meghatározása a horizonttól mért szögtávolsággal történik, értéke -90° és +90° közé eshet. A hosszúságot a helyi- és a világidő különbsége egyértelműen meghatározza, mivel a Föld forgása miatt a Nap 4 percenként halad át egy-egy hosszúsági körön.
Egyébként a rövidebb vagy közepes hatótávolságú bombázógépekkel történő bevetések során (értsd néhány órás repülőút pl. egy Heinkel He-111-gyel) nem is feltétlenül volt szükség komolyabb navigációs számításokra, ebből fakadóan a B-Uhr használata se nagyon volt jellemző ezeken az utakon.
Ahogy a következő képen is látható, a Heinkel navigátor egy egyszerű kis polgárinak kinéző katonai jellegű ketyegőt visel.
A földrajzi szélesség meghatározása a horizonttól mért szögtávolsággal történik, értéke -90° és +90° közé eshet. A hosszúságot a helyi- és a világidő különbsége egyértelműen meghatározza, mivel a Föld forgása miatt a Nap 4 percenként halad át egy-egy hosszúsági körön.
Egyébként a rövidebb vagy közepes hatótávolságú bombázógépekkel történő bevetések során (értsd néhány órás repülőút pl. egy Heinkel He-111-gyel) nem is feltétlenül volt szükség komolyabb navigációs számításokra, ebből fakadóan a B-Uhr használata se nagyon volt jellemző ezeken az utakon.
Ahogy a következő képen is látható, a Heinkel navigátor egy egyszerű kis polgárinak kinéző katonai jellegű ketyegőt visel.
He-111 navigátor, géppuskás, és a pilóta - via DB Colour
Az alábbi képen - egy szintén He-111 pilótafülke fotón - viszont már egy Baumuster A látható.
Michael Sobotta képe, keleti-front ~ 1942
Egyébként jellemzően a bevetés parancsnokok (megfigyelő tisztek) kaptak B-Uhrt, akik általában a pilóta feladatokat is képesek voltak ellátni. A fenti képen jobb oldalon Gruppenkommandeur Zimmer őrnagy látható (Kampfgeschwader 100. - IV. Gruppe).
Mindenesetre a kivételektől eltekintve a B-Uhrok szükségessége inkább a nagy hatótávolságú tizenegynéhány órás repüléseknél volt fontos. Legyen szó akár bombázó-, tengerészeti járőr-, vagy felderítő bevetésről.
Jelzések a tokon, és a szerkezeten.
Elöljáróban fontos megjegyezni, hogy a B-Uhr nem került a személyzet tulajdonába, minden egyes bevetés után le kellett adni az órát a hadfelszerelésnek. Éppen ezért még ha meg is maradt volna a háború viharát követően a szériaszámok nyilvántartásával összefüggésben valamilyen adat, még akkor se lehetne csak nagyon nehezen azonosítani azt, hogy például a tulajdonomba került 5400-as sorszámú darabnak vajon mi lehet a története, ki használta, milyen bevetéseken repült, stb-stb. Erre a gondolatomra ráerősített a Bundesarchiv, ugyanis a nyilvántartással kapcsolatos érdeklődésemre az alábbi válasz érkezett.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Freiburg, den 15. September 2022
Sehr geehrte Frau Farkas, (Frau Farkas😆 - na ez aztán jól kezdődik - szerk.)
vielen Dank für Ihre freundliche Anfrage. Bitte entschuldigen Sie, dass das Bundesarchiv aufgrund der großen Zahl an Anfragen erst jetzt antworten kann.
Die im Bundesarchiv, Abteilung Militärarchiv verwahrten Sachakten militärischer Kommandobehörden, Verbände, Einheiten und Dienststellen der ehemaligen deutschen Wehrmacht und Waffen-SS sind oft nur splitterhaft überliefert, da durch Kriegseinwirkungen und auch durch Vernichtung von Schriftgut bei Feindgefahr viele Dokumente verloren gegangen sind.
Dies trifft vor allem auf die Unterlagen der ehemaligen Luftwaffe zu. Daher lassen sich bestimmte Sachverhalte aus unseren Quellen nicht mehr klären. Recherchen nach einzelnen Ausrüstungsgegenständen, Fahrzeugen oder Flugzeugen sind mit Hilfe der erhalten gebliebenen Unterlagen in den meisten Fällen unmöglich. Eine erste Datenbankrecherche nach dem von Ihnen genannten Uhr-Modell brachte leider kein Ergebnis.
Ich bedaure, Ihnen keine positivere Auskunft geben zu können und stehe für Rückfragen gerne zur Verfügung.
Mit freundlichen Grüßen
im Auftrag
gez.
Dieter Wintergerst
________________________
Bundesarchiv
Abteilung Militärarchiv
Referat MA 5
- Zentrale Dienststellen der Reichswehr und Wehrmacht; Wehrwirtschaft; Besatzungsverwaltung
Luftwaffe und Luftfahrt 1933-1945; Fallschirmtruppe und Luftwaffenfeldverbände, Legion Condor
Militärische Einrichtungen und Dienststellen im Dienste der Alliierten 1945-1957 -
Wiesentalstr. 10
79115 Freiburg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sehr geehrte Frau Farkas, (Frau Farkas😆 - na ez aztán jól kezdődik - szerk.)
vielen Dank für Ihre freundliche Anfrage. Bitte entschuldigen Sie, dass das Bundesarchiv aufgrund der großen Zahl an Anfragen erst jetzt antworten kann.
Die im Bundesarchiv, Abteilung Militärarchiv verwahrten Sachakten militärischer Kommandobehörden, Verbände, Einheiten und Dienststellen der ehemaligen deutschen Wehrmacht und Waffen-SS sind oft nur splitterhaft überliefert, da durch Kriegseinwirkungen und auch durch Vernichtung von Schriftgut bei Feindgefahr viele Dokumente verloren gegangen sind.
Dies trifft vor allem auf die Unterlagen der ehemaligen Luftwaffe zu. Daher lassen sich bestimmte Sachverhalte aus unseren Quellen nicht mehr klären. Recherchen nach einzelnen Ausrüstungsgegenständen, Fahrzeugen oder Flugzeugen sind mit Hilfe der erhalten gebliebenen Unterlagen in den meisten Fällen unmöglich. Eine erste Datenbankrecherche nach dem von Ihnen genannten Uhr-Modell brachte leider kein Ergebnis.
Ich bedaure, Ihnen keine positivere Auskunft geben zu können und stehe für Rückfragen gerne zur Verfügung.
Mit freundlichen Grüßen
im Auftrag
gez.
Dieter Wintergerst
________________________
Bundesarchiv
Abteilung Militärarchiv
Referat MA 5
- Zentrale Dienststellen der Reichswehr und Wehrmacht; Wehrwirtschaft; Besatzungsverwaltung
Luftwaffe und Luftfahrt 1933-1945; Fallschirmtruppe und Luftwaffenfeldverbände, Legion Condor
Militärische Einrichtungen und Dienststellen im Dienste der Alliierten 1945-1957 -
Wiesentalstr. 10
79115 Freiburg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vagyis jól gondoltam, sajnos esélytelen ma már ezekről az órákról sorozatszám alapján bármit is megtudni.
Tegyünk itt egy rövid kis kitérőt a használóknál, ugyanis náluk is érvényben van a "kivétel erősíti a szabályt" elv, mivel nem mindig csakis kizárólag bombázó/felderítő személyzet kezén volt felfedezhető a B-Uhr.
II. világháborús magyar Puma pilóta kezén is ketyegett ilyen óra. Vadászpilóták hadfelszerelésként nyilvánvalóan nem kaphattak sem a Magyar Királyi Honvéd Légierőtől, de a Luftwaffétól meg mégúgy se B-Uhrt. Egyrészt itthon nem volt rendszeresítve, másrészt a bevetések hatótávolsága se indokolta a használatát. Harmadrészt meg a Messzer műszerfalán ott volt a már említett Junghans J30, ami szintén kronométer pontossággal rendelkezett. Viszont státusszimbólumnak számított a repülősök között, csakúgy mint a Hanhart c.40/41 kronók.
Tegyünk itt egy rövid kis kitérőt a használóknál, ugyanis náluk is érvényben van a "kivétel erősíti a szabályt" elv, mivel nem mindig csakis kizárólag bombázó/felderítő személyzet kezén volt felfedezhető a B-Uhr.
II. világháborús magyar Puma pilóta kezén is ketyegett ilyen óra. Vadászpilóták hadfelszerelésként nyilvánvalóan nem kaphattak sem a Magyar Királyi Honvéd Légierőtől, de a Luftwaffétól meg mégúgy se B-Uhrt. Egyrészt itthon nem volt rendszeresítve, másrészt a bevetések hatótávolsága se indokolta a használatát. Harmadrészt meg a Messzer műszerfalán ott volt a már említett Junghans J30, ami szintén kronométer pontossággal rendelkezett. Viszont státusszimbólumnak számított a repülősök között, csakúgy mint a Hanhart c.40/41 kronók.
a 101. Puma vadászrepülő osztály logója - via wikipédia
Hozzátartozótól származó információ alapján a 101/9. Béka században repülő vitéz Szénássy "Sulc" László főhadnagy is egy B-Uhrral a csuklóján védte a hazát. Amit egyébként kint vásárolt Németországban a zsoldjából, mivel Neuruppinban képezték át egy gépátrepülő alakulatnál. 1945. április 14-én a szovjetek kilőtték a sárga 13-as BF109-esét Bécsújhely felett, sikerült ugyan kiugrania a gépből, de az ejtőernyője megakadt egy fán. Ott függve találtak rá a szovjetek, minekután kapott egy sorozatot az oldalába, az óráját pedig elvették. Hős volt ő is, mint a többi Puma. Sajnálatos módon manapság jobbára már csak elfelejtett hős.
A 101/9. vadászszázad logója, egy négylevelű lóherén bort vedelő zöld béka. Szimpatikus.😅
![]() |
via FB |
"Sulc Úr az évfolyam mokány magyarja volt. Az elméleti és gyakorlati tárgyakból egyaránt jól szerepelt, s közben eredményesen építette ki kapcsolatát az Akadémia mögötti lakóháztömb emeleti ablakában időnként megjelenő vágyak asszonyával."
Ő se kevésbé. 😂
![]() |
via Winkler László |
De térjünk vissza a B-Uhrhoz és a gyári jelzéseihez. Itt már csak a Laco-ra szűkítem a bemutatást, mivel így is elég hosszúra sikerült az írás, és elsősorban inkább az órás gyakorlati munkáim bemutatása lenne a blog célja.
Az FL azonosítóról fentebb már regéltem. A szériaszámról szintén írtam már, ezt három helyen jelenítik meg az órán, a csapágylemezen a billegő mellett D 05400 beütéssel, a hátlapon belül a "Werk Nr" beütés mellett, és a hátlapon kívül H5400 gravírral. A hátlapon belül beütésre került még a Laco-Durowe, és a 127-560 B-1 (más Lacokon csak simán B végződéssel) jelzés is, előbbi a gyártóra, utóbbi a konstrukció típusára utal. A Lange hátlapokon pl. a Gerät Nr. 127-560 A (vagy A1) van megjelenítve.
A "Montage: Wempe" beütés arra utal, hogy sok esetben a Lacot - és a Langet is - nyersanyag vagy munkaerőhiány miatt a Wempe segítette ki tokokkal, amelyekbe ezt követően került be a pforzheimiek szerkezete. Van még egy alig látható ferde 31-es beütés a hátlapban a táblázat alatt, ezt még nem tudtam kideríteni sajnos, hogy mit jelent. A hamisítványok kiszűrésérének céljára viszont egy hasznos információ lehet.
Ott van még ugye a szerkezeten a Laco felirat, és alatta a 22 STEINE, ami a szerkezetben használt csapágy-, és egyéb kövek számára utal.
A számlap hátoldalán lévő nyomatból a gyártási dátum evidens, azonban a "W+B", és az "St8" jelentéséről sajnos nincs információm.
Az FL azonosítóról fentebb már regéltem. A szériaszámról szintén írtam már, ezt három helyen jelenítik meg az órán, a csapágylemezen a billegő mellett D 05400 beütéssel, a hátlapon belül a "Werk Nr" beütés mellett, és a hátlapon kívül H5400 gravírral. A hátlapon belül beütésre került még a Laco-Durowe, és a 127-560 B-1 (más Lacokon csak simán B végződéssel) jelzés is, előbbi a gyártóra, utóbbi a konstrukció típusára utal. A Lange hátlapokon pl. a Gerät Nr. 127-560 A (vagy A1) van megjelenítve.
A "Montage: Wempe" beütés arra utal, hogy sok esetben a Lacot - és a Langet is - nyersanyag vagy munkaerőhiány miatt a Wempe segítette ki tokokkal, amelyekbe ezt követően került be a pforzheimiek szerkezete. Van még egy alig látható ferde 31-es beütés a hátlapban a táblázat alatt, ezt még nem tudtam kideríteni sajnos, hogy mit jelent. A hamisítványok kiszűrésérének céljára viszont egy hasznos információ lehet.
Ott van még ugye a szerkezeten a Laco felirat, és alatta a 22 STEINE, ami a szerkezetben használt csapágy-, és egyéb kövek számára utal.
A számlap hátoldalán lévő nyomatból a gyártási dátum evidens, azonban a "W+B", és az "St8" jelentéséről sajnos nincs információm.
*Update! A „W+B” a német Weber & Baral számlapgyártó cég nevének rövidítése. A Laco beszállítója volt, Pforzheimben, a Karl-Friedrich Strasse 91-93. szám alatt működtették az üzemüket, Délnyugat-Németországban. A RAF és az USAF bombázásai következtében 1945. februárjában a gyár teljesen megsemmisült.
Az St.8 a számlap gyári típusjelölése.
Végül néhány ma is működő brand B-uhr újraértelmezése. Szinte mind automata ETA és Sellita egyen werkek többé-kevésbé finiselt verzióját tokozza, kivételt talán csak az IWC képez. Mennyivel vagányabb lenne egy Laco Erbstück küllem mondjuk Paderborn méretben, egy nagyméretú kézihúzós külső mp. segédkerekes szerkezettel. Jó-jó tudom, így is 2100 Euro egy Erbstück, oda lenne a haszon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése